Consument betaalt 15% meer voor bloemen en planten in de supermarkt
Consument betaalt 15% meer voor bloemen en planten in de supermarkt
De omzet van bloemen en planten via het retailkanaal blijft gestaag groeien. FSM-bedrijven met eigen verkooppunten in de supermarkten zagen hun omzet stijgen met 28%. Die conclusie trekken analisten van WDD op basis data analyses in de sierteeltmarkt.
De omzetstijging is ook te danken aan een hogere verkoopprijs, die in 2021 gemiddeld steeg met 15% ten opzichte van het jaar ervoor.
De consument neemt steeds vaker een bloemetje mee in de retail, of het nu de supermarkt of de bouwmarkt is. De verwachting is dat deze trend de komende jaren zal aanhouden in de sierteeltmarkt. Volgens een rapport van de Rabobank zal het marktaandeel van de retail en online gezamenlijk zelfs stijgen naar 60%.
De snelle toename van de verkoop via het (r)etailkanaal heeft te maken met het veranderende koopgedrag van de consument en de snelle ontwikkeling van e-commerce, denk aan online bloemenverkoop via bijvoorbeeld Fleurop en Topbloemen, maar ook bol.com of Amazon.