Skip to content

Optimale supply chain PLANNING voor dagverse producten

VRAAGGESTUURDE PLANNING? BIG DATA EN AI HELPEN!

Handels- en verwerkingsbedrijven in dagverse producten kennen behoorlijke uitdagingen. De omloopsnelheden zijn hoog en de klanten verwachten hoge leveringsbetrouwbaarheid met een steeds langere houdbaarheidstermijn. Daarnaast is er een hoog risico op derving.

Dit in combinatie met onzekerheden over de beschikbaarheid en aanvoer van producten en de hoge druk door de promoties van retailers, maakt van de productie forecast en planning een uitdaging.

Wat consumenten willen kopen, en retailers daarom bestellen, is vaak afhankelijk van seizoens- en weersinvloeden én van promotieacties. Daarom moeten handels- en verwerkingsbedrijven in de dagverse sector zeer responsief en flexibel zijn. Dus snel reageren.

Het toepassen van (externe) data speelt daarbij een steeds grotere rol. Maar hoe doe je dat? Er zijn tegenwoordig slimme algoritmes die de vraag van klanten goed kunnen voorspellen; een interessante ontwikkeling. Dat voorspellen blijkt voor dagverse producten echter veel lastiger dan voor harde of non-food producten.

 

Ken het kooppatroon van klanten

Acties en promoties van retailers hebben natuurlijk veel invloed op het koopgedrag van klanten. En daarmee ook op de verkoop van de rest van het assortiment. Bijbehorende producten zullen beter verkopen, gelijksoortige producten die niet “in de aanbieding zijn” verkopen minder.

Naast het winkelaanbod hebben externe omstandigheden invloed op wat klanten kopen. Seizoensinvloeden en lokale feestdagen spelen een belangrijke rol, net als het weer en het consumentenvertrouwen.

 

betere PROGNOSes EN PLANning

Moderne voorspellingsalgoritmes, die speciaal voor de markt in dagvers zijn ontwikkeld, gebruiken naast historische data en statistische modellen ook externe bronnen als weer, seizoensinvloeden, evenementen, consumentenvertrouwen, nieuws, etc. Het resultaat van deze voorspellingen is veel nauwkeuriger dan traditionele oplossingen. En dus veel geschikter voor de snelle en flexibele markt in dagverse producten.

Om als bedrijf in dagvers een uitgebalanceerd productieplan te hebben, is de forecast voor de korte en middellange termijn essentieel. Daarmee is het tevens mogelijk om de juiste personele capaciteit in te zetten en de verse producten tijdig binnen te krijgen.

 

HOGERE leverbetrouwbaarheid

Dagverse producten zijn natuurproducten. Dat maakt de beschikbaarheid en aanvoer, zowel qua hoeveelheden als aanlevertijd, niet altijd even stabiel. Door forecastinformatie van handels- en verwerkingsbedrijven met telers en toeleveranciers te delen kunnen de leveranciers goed anticiperen op de verwachte vraag. En dat verhoogt de leverbetrouwbaarheid, oftewel OTIF (on time, in full).

 

EFFICIËNTERE INKOOP, optimale KWALITEIT

Ken je de verwachte vraag beter, dan is het inkopen en afroepen van grondstoffen en verpakkingsmaterialen eenvoudiger. Je hoeft minder ad hoc te reageren en kunt daardoor ook betere commerciële (prijs)afspraken maken.

Met nauwkeurige voorspellingen ben je dus in staat de supply chain te optimaliseren en bovendien de derving en het “overschot” voor de volgende dag te beperken. Zo speel je tevens in op de steeds hogere eisen van retailers; steeds hogere kwaliteit met een steeds langere houdbaarheid.

Wil je weten hoe data-oplossingen bijdragen aan een optimale vraaggedreven supply chain? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top