Skip to content

Slimme kostentoewijzing; een ABC-tje

Als ondernemer in bloemen en planten wil je weten wat je nou echt aan een klant of order hebt verdiend. En dus moet je inzichtelijk hebben wat je werkelijke kosten zijn, op detailniveau. Met Activity Based Costing (ABC) krijg je meer inzicht én grip.

Kleinere orders, minder winst

De laatste jaren is er een duidelijke trend te zien bij groothandelsbedrijven in bloemen en planten; de kooporders worden steeds kleiner en de levering van de producten moet steeds sneller. Kleinere orders betekenen meer verwerkingsarbeid. En dus meer kosten. Wanneer je geen inzicht in de handelingskosten per order hebt, dan weet je ook niet op welke orders je geld verdient of verliest. En is het lastig om de werkelijke kosten goed in je prijzen te kunnen verwerken. Op die manier lopen je winstmarges snel terug.

Meten is weten

Weten: dat wil jij natuurlijk ook. Maar zonder dat dit te veel geld kost. Want de winstmarges in jouw branche zijn al flinterdun. Hoe meet je dan wat de werkelijke verwerkingskosten per order zijn? In de systemen wordt per order geregistreerd welke handelingen met welke frequentie er bij een bepaalde order horen. Door met slimme softwareoplossingen de “zwaarte” van iedere soort handeling vast te stellen, bereken je de verwerkingskosten per order. Door deze reële verwerkingskosten van je winst af te halen, krijg je een exact beeld van wat je werkelijk aan een klant verdient.

Activity Based Costing

Natuurlijk maakt jouw onderneming nog meer kosten dan de product- en verwerkingskosten. Denk bijvoorbeeld aan vastgoedkosten, inkoop-, ICT- en transportkosten. Door ook deze kosten slim over de orders te verdelen weet je pas echt wat je werkelijk aan een klant/order hebt verdiend. Dit systeem van gedetailleerde kostentoewijzing heet ABC. Activity Based Costing. Met ABC krijg je meer grip op je bedrijfsvoering!

Een goed gesprek op basis van feiten

Vanuit je data zijn trends te achterhalen over de veranderende omvang van orders en de bijbehorende extra verwerkingskosten. Op basis van deze inzichten kun je, waar nodig, het gesprek aangaan met je klanten. Het is toch eigenlijk heel redelijk en realistisch dat de kostenveroorzaker de belangrijkste kostendrager is.

Wil je meer weten over ABC binnen jouw bedrijf? Ik ga graag met je in gesprek over het verhogen van het rendement voor jouw onderneming.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top