Skip to content

FlowerForce gaat met data voor verdere groei en winstgevendheid

Naar aanleiding van de samenwerking tussen FlowerForce en WDD gaan we in gesprek met Gerben van Marrewijk, één van de eigenaren van FlowerForce. We spreken met Gerben over zijn visie, toekomstverwachtingen en doelstellingen voor de komende jaren.

KUNT U IN HET KORT BESCHRIJVEN WIE U BENT EN WAT UW BEDRIJF DOET?

FlowerForce is een modern en vooruitstrevend exportbedrijf in bloemen en planten, gevestigd in Honselersdijk. Het bedrijf levert wereldwijd aan o.a. importerende groothandels, bloemisten, event- en weddingplanners en andere afnemers. FlowerForce vindt het belangrijk om te investeren in langdurige handelsrelaties met kwekers en klanten. Met digitalisering, een moderne webshop en gemotiveerde & gekwalificeerde medewerkers wordt het verschil gemaakt t.o.v. de concurrentie.

Gerben Flowerforce

Ik, Gerben van Marrewijk ben één van de eigenaren van FlowerForce. Ik heb ongeveer 30 jaar ervaring in de bloemen-en plantenhandel. In 1991 ben ik begonnen bij SionFlowers en heb daarna in 1997 Lowlands Flowerexport opgezet. Vervolgens zijn Lowlands Flowerexport en FlowerForce van Sander van Veldhoven eind 2013 gefuseerd en ontstond FlowerForce zoals we het vandaag de dag kennen. Wat ik leuk vind aan mijn werk is de dynamiek en snelheid van de bloemen-en plantenhandel. Er zijn constant situaties waar alert op gereageerd moet worden en dat houdt het interessant.

In 2020 is FlowerForce gaan samenwerken met WDD. Data gaat het verschil maken en het bedrijf meer slagkracht geven.

WAT IS UW BEELD VAN DE HUIDIGE SIERTEELT MARKT EN VISIE OP DE KOMENDE JAREN?

Handelsbedrijven kopen steeds vaker hun bloemen en planten bij vaste leveranciers. Door deze achterwaartse integratie ontstaan steeds kortere ketens. Al jaren is onze branche hard aan het veranderen en dat zal niet zomaar stoppen. Ook het consumentengedrag zal blijven veranderen en daardoor zullen er grofweg 3 kanalen overblijven. Eén daarvan is de grootschalige retailketen, bedoeld voor de ‘gehaaste’ consument. Ten tweede speciaalzaken, hier wordt meer gevoel en beleving aan ons product toegevoegd en is bedoeld voor het groeiende hogere middenkader. En als laatste, e-commerce. Binnen de e-commerce B2C zal je ook 2 stromingen gaan vinden: 1 te vergelijken met de grootschalige retail en 1 waar veel gevoel en beleving meegegeven gaat en kan worden. Veel leuke veranderingen waarin data een belangrijke rol zal gaan spelen.

De samenwerking met WDD, wat zijn de toekomstverwachtingen?

We willen meer grip krijgen op onze business en datagedreven gaan werken. Waarbij onze medewerkers er een datarobot als assistent bij krijgen om beter en efficiënter hun werk te doen.

De volgende fase is het beter afstemmen van vraag en aanbod om hiermee onze klanten verder te ontzorgen. Dit is precies waar wij voor staan: ‘happy klanten, happy leveranciers, en heel belangrijk, happy medewerkers!’ We verwachten dat een datarobot ons zal ondersteunen bij verdere groei en winstgevendheid, en zal bijdragen om in de top van de bloemen-en plantenbranche te blijven ondernemen.

WELKE DOELSTELLINGEN HEEFT U VOOR DE KOMENDE JAREN?

In 2020 heeft FlowerForce zijn nieuwe huisstijl geïntroduceerd. Het nieuwe logo en de nieuwe look verwoorden helemaal wie we zijn (partner, persoonlijk en betrokken) en wat we bieden (kennis, kwaliteit en service). Met slimme data toepassingen gaan we de efficiëntie en winstgevendheid verder te verhogen en verwachten we de komende jaren met 15% per jaar te blijven groeien.

Back To Top