Skip to content

Binnen 3 jaar groeien van 150 naar 300 winkels, Big Data helpt!

We gaan in gesprek met Wim Linssen, oprichter en eigenaar van Flower Power. Wim is al 40 jaar actief in de bloemensector en heeft in deze periode met zijn bedrijf een flinke groei laten zien. Ooit is hij begonnen met 3 bloemenwinkels. Nu zijn het 150 winkels die werken volgens het Full Service Merchandise concept. We gaan in het gesprek met Wim terug naar het verleden, we bespreken zijn ambitie en kijken naar de toekomst.

Deze week heeft Flower Power gekozen voor de Big Data toepassingen van WDD, als onderdeel van zijn strategie om zijn ambitie waar te maken. Wat is het verhaal van Flower Power en waarom heeft Wim gekozen voor WDD als partner voor de toekomst?

Kunt u in het kort beschrijven wie u bent en wat uw bedrijf doet?

Ik ben rond mijn 18e begonnen in de bloemensector, in de tijd dat ik tussen school en militaire dienst een baan zocht. Ik vond een baan bij een bedrijf dat eigen bloemenwinkels in Duitsland had. Toen ik uit dienst kwam was ik van plan om een eigen bedrijf in de zakelijke beplanting te starten. In die tijd werd een oud-collega ziek en ben ik een aantal maanden gaan helpen bij het bedrijf. Uiteindelijk zijn we gaan samenwerken, hij richtte zich op de inkoop en ik op de verkoop. Ondertussen ben ik 40 jaar actief in deze branche.

We zijn met 3 bloemenwinkels in Duitsland begonnen, al snel groeide we naar 7 winkels en we zijn toen ook supermarkten gaan bevoorraden. Uiteindelijk zijn we ons volledig op Full Service Merchandise concept gaan richten in supermarkten.
Nu hebben we nog 3 eigen bloemenzaken en bedienen we 150 supermarkten. Binnen 3 jaar willen we naar 300 supermarkten groeien.

Het is eigenlijk een heel eenvoudig bedrijf. We beleveren supermarkten, we zetten de producten neer, maken de bestelling en nemen mee terug wat niet verkocht is. Alles op eigen risico.

Afbeelding: een Flower Power supermarkt

Wat maakt deze branche zo leuk voor u?

Ik ben nu 40 jaar bezig en ik heb nog steeds dezelfde passie voor bloemen en winkelconcepten. Behalve dat het een vak is waar ik mijn geld mee verdien, is het iets waar ik heel veel schik in heb. Ik geniet van de producten, vooral als ik s’morgens langs de karren met bloemen en planten loop en in de supermarktwinkels wanneer de bloemen er weer prachtig bij staan. Om dat te blijven realiseren investeren we constant in onze marketing, meubels, kwaliteit en chauffeurs.

Het bedrijf is flink gegroeid, is er veel veranderd in het bedrijf?

In de tijd dat we 17 supermarkten beleverde en 7 eigen winkels hadden, noteerden we nog alles op papier. Wat we leverden en wat we terugnamen, in die tijd werd alles nog met de hand opgeschreven.  Toen kwam de tijd van de computer, met handige oplossingen, de computertoepassingen hebben veel vereenvoudigd en efficiënter gemaakt. Doordat we voorloper waren op het gebied van computertoepassingen konden we steeds meer winkels gaan beleveren.

Wat was de succes factor voor de enorme groei?

Het is de drive om te groeien. Er zijn geen specifieke redenen. We willen nu een slag maken met data.
Met WDD gaan we de toekomst in, om vanuit data meer inzicht te krijgen wat er bij klanten gebeurt en om naar de toekomst te kijken hoe we klanten beter kunnen bedienen.
Kortom, we willen meer vooruit gaan kijken en hierop gaan handelen in plaats van terug te kijken. We zijn ervan overtuiging dat Big Data daarmee gaat helpen.

Wat is uw beeld van de huidige markt en visie op de komende jaren?

Je merkt dat veel groothandelaren marktaandeel kwijtraken omdat het aantal traditionele bloemenwinkels afneemt en dat er steeds meer verkocht wordt via het retailkanaal. De kennis die nodig is om succesvol te zijn in het retailkanaal ontbreekt bij veel bedrijven in de sector.

De bloemenplek in de supermarkt moet consument georiënteerd zijn waarmee je de klanten verleid om te kopen. Het moet er elke dag netjes uitziet, en de kwaliteit en presentatie moet hoogwaardig zijn.

Is dat dan ook wat u onderscheidt van de concurrent?

Ja, we blijven constant investeren in de plaatsen waar de bloemen komen te staan. Marketing en communicatie is hierbij heel belangrijk.

Jullie gaan werken met WDD, u gaf als één reden dat u meer vooruit wilt gaan kijken. Zijn er nog andere redenen?

Ik heb in gesprekken met Jasper veel meer duidelijkheid gekregen over Big Data en wat de mogelijkheden zijn. Ik had er wel een gevoel bij, maar wist niet wat het precies zou kunnen betekenen voor mijn bedrijf. In de gesprekken heb ik vertrouwen gekregen in WDD en de mensen. Het vertrouwen dat ik in Big Data heb en de passie die Jasper tentoonstelt, heeft me doen besluiten om de samenwerking met WDD aan te gaan.

Het is niet dat u bepaalde knelpunten in de onderneming heeft die u denkt op te lossen met de software van WDD?

Ik denk dat het net zo is als de tijd dat er nog geen samrtphone was, je miste het niet. Nu kan je het niet meer voorstellen hoe het was zonder smartphone. We hebben altijd zonder gehandeld en dat ging goed. In de toekomst wordt het steeds belangrijker om veel meer de mogelijk van data te benutten. De ontwikkelingen liggen in de toekomst, het gemis in het verleden.

Een onderdeel van het platform is het voorspellen op klant- en artikelniveau, hoe kijkt u hiernaar?

Ik denk dat het voorlopig iets is wat als ondersteuning voor onze verkoopbegeleiders zal werken en een positieve invloed zal hebben. Het platform stuurt op cijfers en kennis, de inkoper gebruikt dit in combinatie met zijn onderbuikgevoel.

Welke doelstellingen heeft u voor de komende jaren?

We zijn Flower Power aan het upgraden, niet alleen met Big Data, maar ook qua kleding, interieur, communicatie en marketing. Over de hele linie brengen we het naar een hoger niveau.

De volgende stap zal zijn om meer inzicht te krijgen wat er precies speelt in het bedrijf en bij klanten. Vervolgens wil ik met Big Data meer informatie over de producten in de supermarkten terugkrijgen, zodat de chauffeurs niet naar de supermarkten hoeven te rijden om daar zien wat er nog staat, maar direct meenemen wat er nodig is.

Verder in de toekomst willen we met de verkoopdata automatisch bestellingen bij kwekers plaatsen, zonder dat daar een schakel tussen zit! Zonder dat iemand de telefoon pakt, dus geheel automatisch. De bestellingen gaan dan direct naar de vaste kwekers waar we mee samenwerken.

Dat is een mooie visie, samen-werken we daar naartoe.

Jasper Veldt
06 82 95 86 06
jasper@wdd.nl

Back To Top