Meer doen met hetzelfde aantal mensen
Ruim 40 jaar is Wim Linssen met FlowerPower actief in de bloemensector. Hij is ooit begonnen met een bijbaantje bij een bedrijf wat eigen bloemenwinkels in Duitsland had. Nu heeft hij als oprichter en eigenaar van FlowerPower ruim 150 eigen winkels onder beheer. En dat is voor Wim nog niet genoeg, hij wil groeien naar 300 winkels! Om dat te bereiken moet er meer inzicht komen in de winkels en moet het leverschema sneller en slimmer gemaakt worden. Want het is niet meer mogelijk om zelf langs alle winkels rijden om te kijken hoe het er gaat en wat er nodig is.
Dik 40 jaar geleden
Toen Wim uit militaire dienst kwam begon hij voor zichzelf in de bloemensector. In de periode tussen het afronden van de middelbare school en de aanvang van de diensttijd had hij al ervaring opgedaan bij een bedrijf met eigen bloemenwinkels in Duitsland. In de periode na militaire dienst werd een oud-collega van de Duitse bloemenwinkels ziek, ik ben een aantal maanden gaan helpen bij het bedrijf en uiteindelijk zijn we gaan samenwerken, ik ging verkopen en de inkoop en verwerking verliep via het bloemenbedrijf.
Snel groeide we van 3 naar 7 bloemenwinkels, daarbij begonnen we met het bevoorraden van supermarkten. Uiteindelijk zijn we ons op het Full Service Merchandise (FSM) gaan richten, met eigen winkels in supermarkten.
Dat bleek een groot succes. Het is eigenlijk een vrij eenvoudig concept; we beleveren supermarkten, zetten de producten neer, maken de bestellingen en nemen de producten niet verkochte producten weer retour. Alles op eigen risico. In rap tempo opende we de éne na de andere winkel en nu, na ruim 40 jaar, hebben we ruim 150 winkels!
Toch moet het beter, de manier van de bestellingen opnemen in de winkel is achterhaald. Het opstellen van leverschema’s gaat nog handmatig en het duurt ook een maand voordat we inzicht in de cijfers hebben. Dat leverde al lange tijd problemen op, als we verder willen groeien moeten we dit beter gaan doen!
Wat is er in die tijd veranderd
In de tijd dat we 7 eigen winkels hadden en 17 supermarkten, noteerde we alles nog op papier. Van de bestellingen, wat we mee terugnamen tot de facturen. De komst van de computer en ERP-systemen heeft dat een stuk makkelijker gemaakt. Doordat wij als één van de eerste met deze technieken gingen werken, hebben wij enorme stappen kunnen maken.
Als volgende stap hebben we een datasysteem, wat de gegevens makkelijker en toegankelijker maakt. Het geeft de mogelijkheid om de volgende periode van groei in te gaan. We willen het aantal winkels de komende jaren verdubbelen en de resultaten van iedere winkel verder verhogen. Deze complexe analyses scheelt veel tijd.
Nieuwe technieken zijn de sleutel tot succes?
Wim noemt de persoonlijke drive om te groeien de belangrijkste factor. De techniek is handig om sneller te kunnen groeien, maar dat is slechts het gereedschap wat je gebruikt om het waar te maken, en natuurlijk kan je niet zonder, maar het bepaald niet je succes.
De huidige markt
De consument koopt meer via het retailkanaal, je merkt dat veel groothandelaren hierdoor marktaandeel kwijtraken, omdat het aantal traditionele bloemenwinkels afneemt De kennis die nodig is om succesvol te zijn in het retailkanaal ontbreekt bij veel bedrijven in de sector.
Je moet klanten verleiden om te kopen, daar moet de bloemenplek in de supermarkt op gericht zijn. Het moet er elke dag netjes uitziet, de kwaliteit en presentatie moeten aantrekkelijk zijn. FlowerPower blijft constant investeren in de plaatsen waar de bloemen staan. Marketing en communicatie is hiervoor heel belangrijk.
De ontwikkeling ligt in de toekomst, het gemis in het verleden
In de tijd dat er nog geen smartphone was miste je het niet. Nu kan je het niet meer voorstellen hoe het zonder was. We hebben altijd zonder gehandeld en dat ging goed. Dat is net zoals een datasysteem. In de toekomst is het steeds belangrijker om de mogelijk van data te benutten en kan je niet meer zonder.
Verdere ontwikkeling
FlowerPower is aan het opwaarderen, niet alleen met een datasysteem, maar ook qua kleding, interieur, communicatie en marketing. Over de hele linie brengt FlowerPower het bedrijf naar een hoger niveau.
De volgende stap zal zijn om meer inzicht te krijgen wat er precies speelt in het bedrijf en bij klanten. Vervolgens wil ik met een datasysteem meer informatie over de artikelen in de supermarkten terugkrijgen, zodat de chauffeurs niet naar de supermarkten hoeven te rijden om daar zien wat er nog staat, maar direct meenemen wat er nodig is.
Verder in de toekomst willen we met de verkoopdata automatisch bestellingen bij kwekers plaatsen, zonder dat daar een schakel tussen zit! Zonder dat iemand de telefoon pakt, dus geheel automatisch. De informatie vanuit de winkels gaat dan direct naar de vaste kwekers waar we mee samenwerken, wij houden de regie en sturen enkel bij als het nodig is.