Hoe Flowerforce betere besluiten neemt
Per klant en per maand de verwachte omzet en marge beschrijven. Hiermee gaat FlowerForce meer planmatig werken en beter sturen op afwijkingen.
Per dag worden er bij FlowerForce duizenden producten bij honderden klanten verhandeld, omdat er veel concurrentie in de sierteeltmarkt is, staan de marges onder druk. Door de grote volumes kunnen enkele centen per steel een groot verschil maken.
Je kan begrijpen dat (naast het verhogen van de omzet) het aanpakken van margekillers zoals; derving, transactiekosten, afprijzen en afschrijvingen op ladingdragers het bedrijf een stuk winstgevender maakt.
Slechts één extra procentpunt nettowinst geeft een behoorlijke opzwieper aan de winstgevendheid van het bedrijf!
Daarbij maken de hoge volumes het voor ons in de daghandel een uitdaging om grip te houden op het bedrijf. Alles wat we doen staat geregistreerd in het ERP-systeem, dat is waardevolle informatie die we voorheen niet volledig hebben benut. Dat is natuurlijk zonde!
Ik heb ongeveer 30 jaar ervaring in de bloemen-en plantenhandel. In 1991 ben ik begonnen bij SionFlowers en heb daarna in 1997 Lowlands Flowerexport opgezet.
Vervolgens zijn Lowlands Flowerexport en FlowerForce van Sander van Veldhoven eind 2013 gefuseerd en ontstond FlowerForce zoals we het vandaag de dag kennen.
Wat ik leuk vind aan mijn werk is de dynamiek en snelheid van de bloemen-en plantenhandel. Er zijn constant situaties waar alert op gereageerd moet worden en dat houdt het interessant.
~ Aldus Gerben van Marrewijk, één van de eigenaren van FlowerForce.
Het startpunt bij ons voor het aanpakken van de margekillers is het aansluiten van alle medewerkers op het WDD platform. Iedereen heeft nu een eigen omgeving waar alle informatie te vinden is die iemand nodig heeft voor het uitvoeren van zijn/haar functie.
Voor een verkoper betekent dit o.a. het hebben van klantontwikkelingen, -gedrag en kansen. Als een klant ander koopgedrag vertoont, betekent dat vaak dat er iets aan de hand is.
Het kan zijn dat de klant met een concurrent bezig is en daardoor nog maar een gedeelte van het assortiment afneemt. Dat wil een verkoper natuurlijk graag zo snel mogelijk weten, zodat hij kan ingrijpen en kan voorkomen dat een klant wegvalt.
De inzichten over de klantontwikkelingen, van historische trends tot verwachte aankopen maakt het voor de inkopers makkelijker om de inkoop en de dagbehoeften te plannen. Voor de operationele planning maakt met deze kennis een planning en legt afspraken vast met het uitzendbureau, zodat we gegarandeerd zijn van arbeidskrachten.
FlowerForce: Een modern handelsbedrijf
FlowerForce is een modern en vooruitstrevend exportbedrijf in bloemen en planten, gevestigd in Honselersdijk. Het bedrijf levert wereldwijd aan o.a. importerende groothandels, bloemisten, event- en weddingplanners en andere afnemers.
FlowerForce vindt het belangrijk om te investeren in langdurige handelsrelaties met kwekers en klanten. Met digitalisering, een moderne webshop en gemotiveerde & gekwalificeerde medewerkers wordt het verschil gemaakt t.o.v. de concurrentie.
Update: 2022
Nu de korte termijn klantvraag voorspellingen goed werken is de budget module geïmplementeerd. Per klant en per maand is de verwachte omzet en marge beschreven. Hiermee gaan we meer planmatig werken en beter sturen op afwijkingen.
~ Aldus Kjell, één van de andere eigenaren van FlowerForce