Skip to content

Hoe maak jij het verschil in de sierteelt markt?

De sierteeltmarkt is in hoog tempo aan het veranderen. Online kanalen worden steeds belangrijker bij het aanbieden van producten, daarnaast is de consolidatie trend niet meer te keren wat resulteert in schaalvergroting van bedrijven. Voor een snel veranderende markt is het herijken van de bedrijfsstrategie een aandachtspunt.

Het model van Treacy en Wiersema is een handig hulpmiddel bij het (her)formuleren van de strategie van een bedrijf. Treacy en Wiersema kent drie waardes om onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van concurrenten in de markt. Dit zijn de drie verschillende gebieden waarop een bedrijf kan uitblinken. Dit biedt een belangrijk handvat voor een bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een bedrijf dient op één van onderstaande waarde strategieën uit te blinken:

  • Product Leadership
  • Operational Excellence
  • Customer Intimacy

Belangrijk is dat de naast de gekozen focus de overige twee waardes niet verwaarloosd. Elke waarde moet voldoende aandacht krijgen, om mee te blijven spelen in de markt!
Een bedrijf kan bijvoorbeeld het beste product maken van de markt (Product Leadership). Wanneer de (klanten)service erg slecht is, zal de klant uiteindelijk ervoor kiezen om naar de concurrent over te stappen!

Kortom, het bedrijf dient uit te blinken en te focussen op één van de drie waarde strategieën om zich te onderscheiden van de concurrentie. Op het gekozen onderdeel moet je uitblinken en de andere twee waardes moeten in balans zijn.

Figuur 1 de drie waarde strategieën van Treacy en Wiersema

1. Product Leadership (focus op producten)

Bij Product Leadership staat het product centraal. Het bedrijf blinkt uit op dit gebied, omdat zij ‘het beste’ product van de markt leveren. Bedrijven die deze strategie hanteren zijn continue opzoek naar verbeteringen en vernieuwingen in producten om zich te kunnen blijven onderscheiden van de concurrentie.

De strategie ‘product leadership’ kenmerkt zich door het volgende:

  • Betere producten dan de concurrent
  • Productvernieuwing
  • Experimenteren met trends

Bedrijven die deze strategie hanteren, dienen continue onderzoek te doen om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Zij dienen hier (als eerste in de markt) op in te spelen.

Voorbeeld van product leadership (productleiderschap)
Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf die de strategie ‘product leadership’ hanteert. Zij komen (vaak als eerst) met innovatieve producten op de markt. Veelal zijn dit producten van hoge kwaliteit waarbij het bedrijf inspeelt op trends en ontwikkelingen. Hiermee wordt de behoefte van de afnemer vervuld, door continue productverbetering toe te passen met innovatie.

In de markt van Apple zijn soortgelijke producten beschikbaar van de concurrent. Zij hanteren  ‘Operationel Excellence’ strategie. Dit betekent uiteindelijk dat het bedrijf het product aanbiedt voor een lagere prijs. Apple onderscheid zich van de concurrentie door juist Product Leadership te hanteren in zijn bedrijfsstrategie.

 

2. Customer Intimacy (focus op de klant)

Bij Customer Intimacy staat de klant centraal. Het bedrijf is gefocust om een lange termijn relatie aan te gaan met de klant. In het gehele proces is de klant koning. Het voordeel hierbij is dat het bedrijf een loyaal klantenbestand opbouwt.

Bij deze strategie gaat het erom dat de klant in het hele proces centraal staat. Het bedrijf zorgt voor een optimale klantenservice, klantbeleving en voldoende klantaandacht.

Niet alleen een snelle (klanten)service hoort bij Customer Intimacy. Ook is het belangrijk dat het bedrijf inspeelt op de wensen en behoefte van de klanten. Het aanbod moet voortdurend aangepast worden aan de wensen van de klanten.

De strategie ‘Customer Intimacy’ kenmerkt zich door het volgende:

  • Optimale klantbeleving bieden
  • Zorgen voor goede (klanten)service
  • Aanbod afstemmen op (persoonlijke) wensen
  • Het ontzorgen van de klant

Deze strategie past in een markt met een hoge prijs concurrentie met dezelfde  producten in het assortiment. De dienstverlening staat op nummer één wanneer deze strategie wordt gehanteerd om uiteindelijk een lange termijn relatie aan te gaan met de klant.

Voorbeeld van Customer Intimacy
Coolblue is een goed voorbeeld van een bedrijf dat uitblinkt op Customer Intimacy. Zij doen er alles aan om een relatie op te bouwen met de klant. Vanaf het eerste moment dat zij de klant spreken, tot de bestelling op de mat ligt van de klant en daarna!

Dit doen zij door middel van excellente klantenservice, klantbeleving en klantaandacht. Wanneer een klant advies nodig heeft, staat Coolblue klaar om de klant snel van advies te voorzien. De klant heeft daarin de keuze om advies te vragen via diverse communicatiemiddelen.

 

3. Operational Excellence (focus op processen)

Bij Operational Excellence probeert een bedrijf om zijn operationele processen te optimaliseren. Door de processen te optimaliseren is een bedrijf in staat om de kosten zo laag mogelijk te houden. Van inkoop tot en met de logistiek. Alle processen worden geoptimaliseerd om uiteindelijk de kosten te drukken.

Het uiteindelijk voordeel voor de klant is dat een product hiermee voor een ‘lage’ verkoopprijs op de markt kan worden gebracht. Door het optimaliseren van de kosten, kan het gevaar ontstaan dat een bedrijf de andere twee waarde disciplines van Treacy en Wiersema uit het oog laat gaan. Dit is absoluut iets waar een organisatie rekening mee moet houden!

De strategie ‘Operational Excellence’ kenmerkt zich door het volgende:

  • Lage productiekosten
  • Effectief productieproces
  • Balans tussen een concurrerende verkoopprijs en kwaliteit

Met deze strategie probeert een bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie op het gebied van prijs.

Voorbeeld van Operational Excellence
Aldi is een organisatie die de strategie Operational Excellence hanteert. Zij proberen de kosten te drukken door het reduceren van (overbodige) service en schaalvoordelen. Zij kopen in één keer groot in, waardoor de prijs per product omlaag gaat.

Daarnaast hebben zij een flexibele schapindeling. Bij Albert Heijn wordt bijvoorbeeld een product volledig in het schap neergezet. Bij Aldi worden vele producten neergezet in zijn kartonnen verpakking. Kortom, het kan rechtstreeks vanuit het magazijn de winkel in. Aldi zorgt ervoor dat de klant kwalitatieve producten krijgt tegen een concurrerende prijs.

Back To Top