Skip to content

Inkopen in de digitale sierteelt markt, data helpt!

Ontwikkelingen
De trend van direct kopen bij de kweker is niet meer te stoppen. De doelstelling van Flora Holland is om voor eind 2020 het gehele aanbod van kwekers online in Floriday te hebben staan, zodat alle orders online besteld worden bij de kweker.

Klant: Gebroeders Roos & zn

Groothandel Gebr. Roos exporteert bloemen en planten, o.a. naar Zweden, Noorwegen en Finland met een omzet van zo’n 30 miljoen euro. Zij verkopen ongeveer de helft van hun producten online via de webshop. Naast het kopen uit de voorraad kunnen sommige klanten ook zelf KOA kopen of uit de voorraad van derden (VMP). De eigen voorraad wordt voor ongeveer 60% direct bij de kweker gekocht, de rest via de klok. De klanten zijn vooral importerende groothandels en cash-and-carry’s.

Inkoopvoorspelling: door het slim verbinden van de data uit het ERP-systeem met externe databronnen (weer, seizoengegevens, feestdagen, sentiment etc) en het toepassen van slimme algoritmes heeft Gebr. Roos inzicht in welke producten zijn klanten de komende dagen gaan kopen. Iedere ochtend krijgen de inkopers van Gebr. Roos een bestellijst met een overzicht van producten die de komende 4 dagen gekocht gaan worden door klanten.

Voorspelling data robot

Figuur 1 voorbeeld inkooplijst van Gebr. Roos

Inkopen: door te anticiperen op de vraag van de komende dagen worden er minder maar grotere orders besteld. Dit scheelt transactiekosten en maakt de planning van de verwerking en box bezetting beter. De verborgen indirecte inkoopkosten worden hierdoor ook lager, er worden minder partijen binnen gemeld, er hoeft minder gestickerd te worden en de partijen staan op tijd binnen – dit geeft rust!

Direct van de kweker afroepen: omdat de inkopers van Gebr. Roos weten hoeveel en welke producten de komende dagen verkocht gaan worden, kan er ook direct van de kweker worden afgeroepen. Door de verwachte vraag ook met de (preferred suppliers) kwekers te delen, kunnen die ook op de verwachte vraag anticiperen en wordt de leveringsbetrouwbaarheid van Gebr. Roos verbeterd.

Optimaliseren productaanbod: de inkopers en verkopers van Gebr.Roos hebben inzicht in de producten die via VMP worden gekocht. Stap voor stap zijn deze VMP -producten in de voorraad opgenomen en de VMP-koppelingen gestopt. Dit creëerde minder afhankelijkheid van derden, betere leveringsbetrouwbaarheid en een hogere marge over deze producten.

Figuur 2 voorbeeld VMP-inzicht van Gebr. Roos

Het beste inkoop moment : de inkopers van Gebr.Roos hebben inzicht in de volumes, trends en prijsontwikkelingen van de producten van vorig jaar en het huidige jaar. Hiermee kunnen de inkopers op een optimaal moment kopen.

Figuur 3 voorbeeld prijs/volume analyse Gebr. Roos

Door de digitale inkoop assistent ontstaat er bij het Gebr. Roos inkoopteam meer flexibiliteit en is er meer tijd beschikbaar. Hierdoor zijn de inkopers in staat meer volume in te kopen (25%+ efficiency) met hetzelfde team. Ook hebben de inkopers meer tijd om nieuwe noviteiten te ontdekken en contacten te onderhouden met de preferred suppliers. Momenteel wordt er gewerkt om de concurrentiekracht voor de toekomst nog verder te verbeteren. Onder andere met het automatisch afroepen van orders bij de kwekers, zonder tussenkomst van de inkoper.

 

Wil je meer weten over WDD en onze oplossingen om je concurrentiekracht te verhogen? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top