Skip to content

Tevreden klanten met een gezonde AGF-voorraad

Kenmerkend voor groenten en fruit is dat het gedurende het jaar van land, leverancier, verpakking en prijs wisselt. Veel toeleveranciers hebben moeite om tijdens het overgangspunt te voldoen aan de klantvraag. Hoe zorg je voor optimale leverbetrouwbaarheid en voorkom je last-minute bijkoop of derving vanwege lage of hoge voorraden?

De supply chain van AGF is voortdurend in beweging. Aanbod, kwaliteit en prijs zijn afhankelijk van oogstopbrengsten in verschillende landen en de klantvraag kan per dag sterk fluctueren. Inkopers van AGF, die hier de juiste balans in moeten zien te vinden, zijn vaak echte vakspecialisten. Ze kennen de wereldmarkt van groente en fruit uitstekend en weten precies wanneer, waar, en wat er wordt geoogst. Ook over kwaliteit en prijs hebben ze vaak al een goed voorgevoel. Er is echter ook een onbekende factor: de verwachte klantvraag.

De kern van het probleem is dat handelaren vaak niet weten hoe ze de grilligheid in de klantvraag zal verlopen, maar wie verder kijkt ziet dat dit niet het geval is! Grilligheid in vraag wordt vaak veroorzaakt door weer, promotie-acties, feestdagen of seizoensinvloeden.

 Naast het in kaart brengen van de vraag, moeten handelaren er ook voor zorgen dat de aanwezige voorraad op tijd en tegen de juiste prijs wordt verkocht. Zeker wanneer er sprake is van een omvangrijk product-portfolio worstelen veel AGF-handelsbedrijven met goed voorraadbeheer. Gelukkig zijn er manieren om hier iets aan te doen.

Voorraadoptimalisatie

Door te kiezen voor een dynamisch voorraadoptimalisatiemodel beweegt de AGF-voorraad mee met de verwachte klantvraag. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het gewenste service level en het shelf-life van de producten. Inkopers krijgen dagelijks een inkoopadvies om daarmee de voorraad op het gewenste niveau te houden.

Inzicht in de voorraadkwaliteit

Een overzicht kan helpen om in één oogopslag de kwaliteit en resterende houdbaarheid van de aanwezige voorraad voor iedereen inzichtelijk te maken. Met zo’n overzicht zie je per product direct hoe gezond de huidige voorraad is.

Verkoopalerts

Een ander handig hulpmiddel zijn verkoopalerts. Daarbij ontvangen verkopers dagelijks een alert waarin ze zien welke producten en partijen in ieder geval vandaag en/of morgen moeten worden verkocht, tegen welke minimale prijs (afhankelijk van kwaliteit en resterende houdbaarheid).

Heatmap productmarge

Nog een hulpmiddel, waarmee je margekillers kan aanpakken, is een heatmap die inzicht geeft in de gerealiseerde bruto productmarge. Dit kan op productniveau, maar ook op partijniveau.

Back To Top