Skip to content

Nieuw ronde, nieuwe kansen!

Top redenen om te digitaliseren

“Laat een goede crisis nooit onbenut” is een veel gehoorde uitspraak . Voor veel bedrijven is dit jaar een fiasco ! Maar juist nu is het moment om het verschil te maken. Veel bedrijven gaan alleen maar snoeien in de kosten, en dat is een logische reflex. Op korte termijn zorgt dit wellicht voor een beter resultaat, maar op de lange termijn is het funest. Het is namelijk nu een goed moment om kansen te grijpen en de pijlen te richten op het digitaliseren van je bedrijf.

Er zijn tientallen redenen om te digitaliseren, hieronder een aantal belangrijke redenen voor een digitale strategie.

Competatief blijven

De grote spelers in de markt zijn druk bezig met het digitaliseren van de bedrijfsvoering. Het verder automatiseren van taken maakt de basis van het bedrijf sterker. Een beter product tegen een scherpere prijs met een hogere service, daar gaat het om! Hiermee maakt je het voor nieuwe toetreders steeds moeilijker en houdt je achterblijvende concurrenten op afstand.

Nieuwe technieken maken disruptie mogelijk. Bedrijven zoals bol.com, Topbloemen, Picnic groeien in een rap tempo. Deze bedrijven benutten de digitale mogelijkheden volop en worden de (e-commerce) leiders van de toekomst.

Vanaf het intreden van het internet zijn bedrijven online gaan verkopen. Nu is de handel via e-commerce een kernfunctie geworden om klanten te blijven bedienen, geen bedrijf kan meer zonder!

De nieuwe ontwikkeling is het verder digitaliseren van de bedrijfsprocessen en deze data-gedreven te laten functioneren. Handmatige processen en beslissingen worden vervangen door slimme data/digitale toepassingen.

Efficiënter werken, persoonlijk klantcontact en de beste producten zijn de succesfactoren voor de toekomst. Bedrijven moeten blijven innoveren om mee te doen aan de digitale race. Achterblijven en de concurrentie niet bijhouden is catastrofaal. Veel bedrijven hebben de internet revolutie in 2000 niet overleefd, daar wil jij toch ook niet bij horen in de huidige digitaliseringsgolf? 

 

Efficiënter werken

Gedigitaliseerde data is makkelijk doorzoekbaar, deelbaar en verhoogt de productiviteit. Voorbeeld: het duurt 12 minuten voor een medewerker om een papieren document te vinden, in een digitaal bedrijf wordt dit teruggedrongen tot enkele seconden!
Moderne data toepassingen ondersteunen medewerkers bij repeterende taken, waardoor de medewerker zich kan richten op de zaken die echt belangrijk zijn voor het bedrijf en de klanten.

Actie gedreven toepassingen maken het werken nog efficiënter en verhoogt de productiviteit verder.

Een voorbeeld: De verkoper krijgt een signaal wanneer een klant afwijkend koopgedrag vertoont (bepaalde productsoorten koopt hij/zij niet meer, het kooppatroon verandert, zijn omzet daalt, etc). Door de verkoper hiervan geautomatiseerd een signaal te geven kan hij/zij hier direct op inspelen en actie ondernemen.
Hierdoor hoeft de verkoper niet meer stapels gegevens door te nemen en is vel efficiënter bezig.

 

Klantgericht

Het geheim van een succesvol bedrijf is tevreden klanten. In een tijd waar alles on-demand online geregeld kan worden staat de klant centraal. De trend van digitale service is van de B2C naar de B2B markt aan het verschuiven. De klanten wennen aan het gemak, service en transparantie die ze kennen uit de privé omgeving en willen (eisen) dit ook op in de werkomgeving.

Als een bedrijf constant nieuwe klanten moet vinden, zal het moeilijk zijn om langdurige groei te creëren. Een tevreden klant zal het bedrijf doorverwijzen naar nieuwe klanten. Een goede verwijzing van een een tevreden klant is veel waardevollen dan de slimste marketingcampagne.

Het gebruik van digitale technieken brengt het niveau van klantenservice en beleving naar een hoger niveau. De klanten worden op een persoonlijke wijze bedient. Databronnen worden gebruikt om met behulp van algoritmes een compleet klantbeeld te creëren: het klantprofiel. Dit profiel geeft inzicht in wat, wanneer en hoeveel een klant gaat kopen. En welke overige producten mogelijk ook interessant zijn voor die klant.

Dus maak het je klant makkelijk met een gepersonaliseerd vers productaanbod en met aanbevelingen die bij hem passen. Die informatie is allemaal te vinden in data. Data die je nu waarschijnlijk niet gebruikt. En dus blijven er kansen liggen.

Back To Top